Skivornas historia!

Över 1 miljard bildskivor har tillverkats sedan 1939.

Från åren 1939-1950 såldes varje bildhjul separat.

Under det tidiga 50-talet hade Sawyer´s fått ihop tillräckligt
många titlar för att kunna gruppera de enstaka bildhjulen i
paket enligt gemensamma ämnen (t.ex. hjul 251, 252 &253
såldes som paketet "Carlsbad Grottorna").

1957 hade produktionen ändrats till 3 hjulspaket och det etablerades ett nytt nummersystem som var till för paketen istället för de enskilda hjulen. Man kunde hitta de gamla enskilda hjulen i paket ända in i mitten av 60-talet, ända till Sawyer´s hade tömt sitt lager.

När lagret hade tömts gjordes det nya hjul med det nya nummersystemet.
I slutet av 1966 blev Sawyer´s förvärvat som ett helägt dotterbolag av företaget General Aniline & Film (GAF). Hjulpaketen fick en ny design för att spegla ändringen av ägare och mängden av titlar fortsatte att öka.

GAF´s era är mest ihågkommet för två utvecklingar :

Tonvikten i Viewmasterkatalogen ändrades från reseskildring och natursköna vyer till inriktning mot nöjesindustrin (filmer, TV, seriefigurer, sport) och mot en mer ungdomlig publik.

Med Kodachromes ny E6 film fick man bättre bilder med mer mättad färg, större hållbahet, ökad kornighet och en minskad kontrast. Internegativtekniken gjorde att man fick bättre kontroll över exponeringen än när man använde positiv till positiv tekninken.


1981 sålde GAF varumärket Viewmaster till en grupp investerare som leddes av Arnold Thaler, det nya företaget fick heta View-Master International Group.
Detta säkrade viewmasterns fortsatta liv och produktionen styrdes allmer in mot ungdomar och underhålling.

VMI gjorde 2 större förändringar i marknadsföringen:

VMI bytte ut vördnadsvärda paketet mot ett hängande (s.k. blisterpaket) paket som bara hade plats för 3 hjul och utan något häfte eller medföljande material.
Den sista kuvert-baserade paketdesignen ( V2 varianten) anser många av samlarna vara slutet av den smalingsbara Viewmaster eran.

VMI upphörde med all direkt postorderförsäljning från kontoret i Portland. Istället fick World-Wide Slides (i Chicago) licensen att forsätta postordeförsäljningen.

1984 förvärvade WMI Ideal Toyc Comapny och kallade sig Wiew-Master Ideal Group.

1989 köptes V-M Ideal i sin tur av Tyco Toys.

I mars 1997 gick Tyco (innnehållande Wiev-Master Ideal Group) samman med föreget Mattel Inc.
Organisationsmässigt är V-M nu placerat i Mattels förskoledivision och marknadsförs under Fisher-Price märke, så vi kan forsättningsvis förvänta oss en fortsättning med ett ungdomligt innehåll under den närmaste framtiden.

Referens : The Ultimate Reellist

 

 

Jonas Janfelt